Portugalscy kupcy przybyli do Makau już w XVIw., z czasem otrzymując prawo do zakotwiczania swoich statków i prowadzenia na nich działalności handlowej (1535r). W kolejnych latach Portugalcycy uzyskali zgodę na dzierżawę części gruntów i założenie stałej osady (1557r.). Po wojnach opiumowych, Portugalczycy zajęli wyspy Taipa (1851) i Coloane (1864) a w 1887 roku podpisali układ z Chińczykami, na mocy którego otrzymali wieczyste prawo zarządzaniem Makau.
Helikopterem do Makau
Do Makau najszybciej dostaniemy się helikopterem (15 minut). W tym celu musimy udać się do przystani promów Shun Tak Ferry Terminal (Sheung Wan), znaleźć odpowiednie okienko i zakupić bilet w jedną lub dwie strony.
Niestety koszt przelotu do Makau najtańszy nie jest i przeciętnie wynosi ok. 2 tyś zł. Ale warto! Operatorem lotów pomiędzy Hongkongiem i Makau jest Sky Shuttle.
Flota Shy Shuttle składa się z helikopterów AgustaWestland AW139, powszechnie stosowanych w służbach ratowniczych jak i w wojsku.
Promem do Makau
To najczęściej wybierany przez wycieczkowiczów środek podróży do Makau. Hong Kong Macau Ferry Terminal znajduje się w Shun Tak Centre w dzielnicy Sheung Wan (metro Island Line, wyjście D). Przeciętna cena biletu w jedną stronę to 80-100 zł. Do wyboru mamy podróż promem na wyspę Taipa (jeśli zwiedzanie chcemy zacząć od kasyn) lub na półwysep Makau (starówka).
Podróż promem tzw. turbojet (wodolot) jest bezpieczna i wynosi 60 minut. Do Makau dostaniemy się także promem z lotniska, z Tuen Mun oraz Tsim Sha Tsui.
Autobusem do Makau
Po otwarciu mostu Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge, który połączył Hongkong z Makau i Zuhai (ChRL) – wystarczy dostać się autobusem do tzw. Hong Kong Port (B5 z MTR Sunny Bay i B6 z MTR Tung Chung) a dalej już shuttle bus za 65 HKD do Makau (bez wizy) lub Zhuhai (z chińską wizą).
Niestety tym autobusem nie dostaniemy się do centrum Makau a jedynie na sztuczną wyspę, skąd po przejściu kontroli paszportowej wyznaczone autobusy zabiorą pasażerów do m.in. przystani promowej w Makau (Outer Ferry Terminal) i Taipa (Pac One Ferry Terminal). Więcej: https://www.hzmb.gov.hk/en/index.html
Ruiny Kościoła Św. Pawła
W połowie XVI wieku grupa księży z Towarzystwa Jezusowego, wyruszyła do Azji szerzyć katolicyzm. W Makau Jezuici wybudowali kościół, koledż, rezydencję, bibliotekę z tysiącami książek i farmę z drzewami owocowymi oraz pięcioma studniami (1602-1640).
Całość otoczona była murem z pięcioma wejściami. Jedno z nich nadal zobaczymy w pobliżu chińskiej świątyni Na Tcha, wybudowanej w 1898.
Cały kompleks znany był pod nazwą Mater Dei czyli Matki Bożej/Boskiej a sam kościół w tamtych czasach był największy w Azji. Splendor budowli miał wyrażać wielkość Rzymskiego Kościoła Katolickiego. Opuszczony przez Jezuitów kościół, strawiony został przez pożar w czasie tajfunu w styczniu 1835 roku. Więcej
Plac Senatu
Plac Senatu (Senado Square, Senate Square, Largo do Senado, 議事亭前地). Obiekt znajduje się w zabytkowym centrum Makau, które w 2005 zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Skwer w kształcie trójkąta, położony na wprost od Leal Senado Buildingo, siedziby władz miejskich. Plac wyłożony jest charakterystycznym portugalskim chodnikiem tzw. calçada. Jednym z budynków stojących przy Senado Sq. jest Święty Dom Miłosierdzia (Santa Casa da Misericórdia), w którym m.in. znajdowały schronienie sieroty i wdowy po marynarzach zaginionych na morzu. Więcej
Plac Św. Augustyna
Ulica Szczęścia
Guia Hill
Our Lady of Penha Chapel
Świątynia A-Ma
Grand Lisboa
Nam Van Lake
Macau Tower
Vila de Taipa
Morpheus
Tarta jajeczna
Taipa Houses Museum
Vanetian Macao
Buła z kotletem
The House of Dancing Water
Parisian
Parisian – jedno z najnowszych kasyn na tzw. Cotai Taipa należące do Sands i połączone z Venetian.
Kasyno zostało wybudowane kosztem ponad 3,4 mld USD.