Kłopotliwy trzeci pas startowy

[tvideo type=”youtube” clip_id=”Qylm5kptZ5c”]

Rząd Hongkongu zatwierdził plan wybudowania trzeciego pasa startowego dla lotniska Chek Lap Kok. Projekt o wartości 141,5 mld HKD (ok 70 mld zł), ma zostać zrealizowany do roku 2023 i sfinansowany ze środków własnych lotniska, pożyczek jak i dodatkowej opłaty nałożonej na pasażerów (ok. 180 HKD tj. 90 zł).

Jak tłumaczą władze lotniska Chek Lap Kok, dzięki trzeciemu pasowi startowemu, będzie można zwiększyć ilość przewożonych pasażerów nawet do 100 mln rocznie (10 razy więcej niż Okęcie), osiągając cel 102 lotów na godzinę, gdy obecnie jest ich 68.

Choć nie wszystko wygląda tak różowo jak przedstawia to rząd Hongkongu i władze lotniska. Przeciwko rządowym planom wystąpili byli szefowie lotniska Chek Lap Kok – Albert Lam Kwong-yu i Peter Lok Kung-nam, przedstawiając tezę o “powietrznej ścianie”nałożonej przez Chiny, celem odgrodzenia Hongkongu od Chin. Widziana tylko na radarach, nakłada na samoloty z Hongkongu obowiązek osiągnięcia pułapu 4 800 metrów nim wlecą w chińską strefę powietrzną. To powoduje, że e samoloty wylatujące z Hongkongu, muszą krążyć nad miastem nim osiągnąć wymaganą wysokość (nigdy tego nie zauważyłem ale też na ogół samoloty do Europy przez Chiny starują późnym wieczorem, gdy już zbiera się na sen).

Więc według byłych szefów lotniska, zwiększenie liczby pasażerów byłoby możliwe jeśli problem “powietrznej ściany” udałoby się rozwiązać na drodze negocjacji z Chinami, te jednak musiałyby oddać Hongkongowi część przestrzeni powietrznej chińskich lotnisk w Shenzhen i Zhuhai. Konkurujące z Hongkongiem Shenzhen może nie wyrazić na to zgody ze względu na rozbudowę własnego lotniska (tu już trwa budowa trzeciego pasa startowego).

Inną sprawą jest także kontrola granic powietrznych przez chińskie wojsko, ograniczająca istotnie zagęszczenie cywilnego ruchu lotniczego.

Trzeci pas startowy ma powstać na 650 hektarach ziemi wydartych morzu, co może mieć wpływ i na pewno mieć będzie, na populację chińskich różowych delfinów.

Materiał filmowy Hong Kong International Airport z 2011 roku.