Hongkońskie metro MTR zarobiło w ubiegłym roku na czysto 10 mld lokalnych dolarów (ok 5,5 mld zł). MTR zarabia jednak nie tylko na biletach. MTR wynajmuje powierzchnie handlowe na sklepy w centrach handlowych wybudowanych przy/nad/w każdej stacji metra oraz jako deweloper budując mieszkania. MTR zarabia miliardy dolarów od lat.
W 2007 roku rząd Hongkongu (75% udziałów) zezwolił przewoźnikowi zwiększać koszt przejazdów każdego roku o wysokość ustaloną na podstawie inflacji, pensji pracowników metra i wydajności. Od 2009 roku, gdy mechanizm wszedł oficjalnie w życie, ceny biletów wzrosły o 25,2%.
W dniu wczorajszym Sekretarz ds. Transportu i Budownictwa Anthony Cheung Bing-leung, ogłosił że mechanizm w najbliższym czasie nie zostanie zmieniony, natomiast MTR zaoferuje posiadaczom kart Octopus 3% zniżkę na każdy przejazd, zastępując dotychczasową 10% zniżkę na przejazd drugi, powrotny.
I my mamy się teraz radować. Łaskawe MTR daje nam 3% zniżkę a odbiera 10%. Nigdy nie byłem najlepszy z matematyki ale coś mi tu nie gra. Jadąc ze stacji Yuen Long do Tsim Sha Tsui w jedną stronę płacę 22 dolary (12 zł, około, nie pamiętam dokładnie). Wracając płacę o 10% mniej czyli 19,80. Razem za podróż zapłacę 41,80 HKD. W nowym systemie natomiast MTR pobierze z mojej karty 42,68. To niby na czym ja zyskuję???